Виховуємо патріота України

«Справжня школа виховання сердечності, душевності і чуйності є сім'я; ставлення до матері, батька, дідуся, бабусі, братів, сестер є випробуванням людяності"

(О. Сухомлинський).

У  сучасних  умовах   поряд  із  зростанням  виховної  функції  школи  підвищується  роль  сім’ї  у  вихованні  дітей,підсилюється  значення  суспільного  виховання.  Школа  є  центром  виховної  роботи і  широко  використовує  допомогу  батьків  у  роботі  з  національно – патріотичного  виховання  учнів. 

Звідки бере початок патріотизм?

Патріотизм починається з любові до людини.

Патріотизм починається з колиски

(Василь Сухомлинський)

Патріотичне почуття формується поступово під впливом навколишнього середовища та інших виховних чинників. Для виховання здорового патріотизму у малюків найбільш важливою складовою є приклад дорослих.

Бути патріотом – означає любити материнську мову, свій дім, батьків і усіх людей, природу рідного краю, звичаї, шанувати традиції народу, людську працю, прагнути не лише зберігати духовні скарби народу, а й примножувати їх. Саме ці проблеми і є визначальними у громадському вихованні дітей молодшого шкільного віку.

…Патріотичні почуття дітей дошкільного віку засновуються на їх інтересі до найближчого оточення (сім’ї, батьківського дому, рідного міста, села), яке вони бачать щодня, вважають своїм, рідним, нерозривно пов’язаним з ними. Важливе значення для виховання патріотичних почуттів у школярів має приклад дорослих, оскільки вони значно раніше переймають певне емоційно-позитивне ставлення, ніж починають засвоювати знання…

Виховання неможливе без тісної співдружності школи і сім’ї ,тому я прагну створити належні умови для спільної роботи з батьками.

Всі батьки хочуть бачити своїх дітей здоровими, сильними, загартованими морально та фізично. Здорова молодь – здорова нація – здорова держава.

Виховання патріотизму починається з родини. І якщо батьки хочуть, щоб дитинка виросла патріотом, то в першу чергу їм доведеться звернути увагу на себе. 

Дитина набирається вражень та знань про навколишнє: про близьких людей, про свою милу Батьківщину, які залишають у душі її незабутні спогади на все життя. З ранніх років закладати в малюка готовність захищати й примножувати здобутки народу, рідного краю.

У народі кажуть: добрий приклад — кращий за сто слів. Тому, на мою думку цим першим прикладом мають бути батьки.

Авторитет батьків — важлива складова успішності виховання дітей у родині.

Батьківські збори класу — це ефективна форма взаємодії батьків усього класу та класного керівника, засобом підвищення ефективності навчально-виховного процесу.

Однак для того, щоб воно дійсно виконувало свою роль, необхідно його правильно підготувати і провести. Ми чуємо, що багато батьків скаржаться на те, що в сучасній школі на зборах класні керівники обговорюють лише організаційні та матеріально-технічні питання, збираючи гроші з батьків.

В своїй роботі намагаюся цього уникати і навпаки прагну створити і провести так батьківські збори, щоб зацікавити, щоб і надалі батьки мали бажання залюбки прийти ще раз. Привселюдно на зборах намагайтеся говорити про загальні проблеми, а не про проблеми конкретної дитини. А хвалити – персонально і обов'язково всіх.Найактивніші сім ї називаються на зборах цим батькам вручаються подяки адже вони своїм прикладом … сприяють закладенню міцного фундаменту у виховання людяності.

. Збори «Круглий стіл» де батьки знайомилися один з одним і розповідали про свою сім ю, сімейні традиції, та методи виховання. Значну увагу класному керівникові слід приділити формуванню традицій проведення батьківських зборів: це дозволить викликати в батьків інтерес до зборів, відповідальність і потребу брати участь у справах клас­ного колективу.

Які з традицій батьківських зборів є значущими й ефективними?

Як зробити збори цікавими й корисними для батьків, пізнавальними та просвітницькими? Цього можна досягти в разі, якщо із самого початку роботи з класом педагог формуватиме традиції проведення батьківських зборів.Традиції підготовки та проведення батьківських зборів можуть урізноманітнюватися. Вони мають сприяти формуванню культури бути батьками, розвивати інтерес до проблем педагогіки та психології, надавати допомогу в подоланні різних проблем у вихованні власних дітей.

Наприклад, традиція заохочення активних батьків здійснюється в різних формах: чи то нагородження грамотами, дипломами, сувенірами, зробленими руками учнів, чи то концертна програма, випущені іменні вітальні стіннівки або медалі.

Велике значення для усіх членів родини мають листи подяки, які класний керівник надсилає як учневі додому, так і його батькам на роботу. Великим стимулом для дитини може стати лист подяки, отриманий сім'єю у день народження дитини.

Незмінною темою батьківських зборів можуть стати й певні ритуали. Наприклад, ритуал, умовно названий «Чарівною скринькою», який полягає в написанні дітьми до кожних батьківських зборів листів. Такий ритуал можна започаткувати вже з першого класу У своїх листах діти можуть розповісти про те, що їм часом важко сказати вголос.

Але часто можна спостерігати присутність на батьківських зборах п'ятьох-шістьох батьків із тривожно-відсутнім поглядом, які приречено чекають на свою долю, а педагог із задоволенням констатує негативні факти з життя дитячого колективу. Це призводить до того, що вже з початкової школи в батьків формується почуття тривожного очікування батьківських зборів, а на середньому ступені навчання батьки просто перестають відвідувати їх.

Доброю традицією батьківських зборів у школі є оформлення індивідуальних запрошень татам і мамам для участі в батьківських зборах. Запрошення можуть бути оформлені як поліграфічним способом, так і руками учнів, але завжди – за допомоги батьківського комітету. Головна мета таких запрошень на батьківські збори – завчасне повідомлення про них.

У запрошенні завжди повністю вказуються ім'я та по батькові обох батьків, день і година проведення зборів, тема, орієнтовні часові межі, контактний номер телефону, за яким можна одержати додаткову інформацію. Прочитавши ці рядки, хтось може сказати, що підготовка такого запрошення забере багато часу, однак саме такий підхід до організації, роботи з батьками допоможе сформувати повагу до професійної діяльності педагога, підкреслить значущість зустрічей учителів із батьками, стимулюватиме інтерес до школи та культуру батьківської взаємодії як один з одним, так і зі школою.

Такі запрошення можна щорічно збирати в архіві класу і прикрашати будь-яке свято, особливо фінал навчального року або свято закінчення школи.

Ще однією традицією батьківських зборів є ведення батьківських щоденників. Батьківський щоденник — це звичайний зошит, в якому батьки ведуть записи від першої зустрічі з класним керівником. Цей щоденник містить-висновки після батьківських зборів, побажання вчителям-предметникам і рекомендації класному керівникові щодо організації спілкування з їхньою дитиною. Батьки ведуть щоденник із великим задоволенням, якщо класний керівник пояснив їм важливість і значення для своєї роботи батьківських рекомендацій.

Цікавою традицією батьківських зборів може стати рубрика «Зелена лампа». З допомогою цієї рубрики легко програвати будь-які проблемні ситуації з життя класу, школи й окремих учнів. Імена учнів не називаються, ситуації трохи змінюються, батькам пропонується знайти оптимальний варіант розв'язання складної життєвої проблеми.

Традиції батьківських зборів можуть урізноманітнюватися, але головні в них — формувати культуру людського спілкування, створення сприятливої атмосфери для відвертої розмови, про свої радощі й туги за умови доброзичливості та підтримки співрозмовників. Така атмосферу не з'явиться на порожньому місці. Класному керівникові доведеться вчити цьому батьківський колектив на власному прикладі.

Разом із класним керівником батьківський комітет готує традиційні привітання батькам учнів до урочистих дат і вручає їх на батьківських зборах або надсилає поштою. Доречно, наприклад, привітати батьків з досягненнями у їхній кар'єрі: це не тільки приємна несподіванка, але й формування переконання в тому, що поруч з їхньою дитиною знаходиться небайдужий дорослий.

Доцільно започаткувати традицію рефлексії батьківських зборів. На завершення зборів батьки оцінюють їх значення, актуальність, корисність не тільки взагалі, але й для себе особисто. Рефлексія зборів може проходити в різних формах: це висловлювання батьків, видання «блискавки» оформлення колажу, інтерв'ю тощо.

Підсумкові батьківські збори можуть закінчуватися по-різному. Традиційними стають фотографії на пам'ять усіх батьків, нагородження батьків-активістів і помічників класного керівника і школи, створення класної книги пошани, до якої щорічно урочисто записуються прізвище батьків, без допомоги яких життя в класі було б нудним і нецікавим.

Ще 4 роки назад ввела в практику проводити збори з використанням ІКТ - а саме у формі презентації. У своєму 2 класі кожні батьківські збори проводжу саме так. Це тематичні збори, а також показую батькам їхніх дітей я назвала це «Миттєвості шкільного життя», де розповідаючи про життя класу, використовувати фотографії, учнів свого класу, відеоматеріали. де висвітлюю участь своїх вихованців у заходах різних рівнів, наші уроки, екскурсії.

Звісно батькам цікаво це дивитися. А в кінці першого класу записала відео дітей, де звучала подяка батькам за турботу, допомогу за навчання у першому класі, що також є першоосновою і першою цеглинкою у закладенні любові і поваги до Батьківщини, яка починається з любові до родини. І наступного разу батьки чекають на зборах нових подій, нових вражень.

Ввела в практику домашні завдання для батьків, які звучать наприкінці батьківських зборів відповідно тематики даних зборів.

У мене виникло декілька ідей і планую провести зустріч з батьками з тем «Виховання поваги й любові до батьків, рідної землі й історії свого народу», «Формування патріотичних почуттів у дітей молодшого шкільного віку». «Навчіть свою дитину любити Україну» будуть проведені у формі діалогу з анкетуванням батьків та попереднім анкетуванням дітей.

 Напрямки  роботи  з  батьками  з  питань  патріотичного  виховання :

•  ознайомлення батьків  з роботою навчального закладу з  питань  патріотичного  виховання;

•  залучення батьків  до співпраці та стимулювання  їхньої  активної  участі  в  ній;

•  організація різноманітних заходів за  участю батьків;

•  ознайомлення батьків з результатами навчання і  розвитку дітей (відкриті перегляди, тематичні тижні, інформація в куточках батьків).

Вибір виду і форми батьківських зборів залежить від його тематики і поставлених цілей.

Головні показники ефект­ності батьківських зборів — це:

а) активна участь батьків:

б) атмосфера активного обговорення питань;

в) обмін досвідом;

г) відповіді на питання, поради та рекомендації

д) спільні з родинами виховні заходи (День сім’ї, свято бабусь тощо); зустрічі з батьками за межами шкільного закладу, за місцем роботи та ін.

Саме через відчуття роду і завдяки йому кожна людина приходить до світлого образу України, до щирих, глибоких і чесних почуттів

Дослідження показали, що в молодшому шкільному віці діти виявляють великий інтерес до дорослих. У малюків виникає бажання наслідувати старших, брати участь у їх праці. Діти відчувають радість і задоволення від трудових зусиль, усвідомлюють користь своїх дій, виявляють бережне ставлення до праці дорослих.

Якщо сім’я відокремлена від інших людей і загальнолюдські інтереси в будь-якій формі не зачіпають її, то це у моральному відношенні згубно впливає на дитину.

Любов до Вітчизни починається з любові до своєї Малої Батьківщини – місця, де людина народилася. У цьому зв’язку, як нам здається, величезного значення набуває визначення мети, завдань, змісту та засобів патріотичного виховання дітей молодшого шкільного віку. Діти разом з батьками працювали над створенням проекту “Моя маленька Батьківщина”. Важливим напрямом патріотичного виховання є прищеплення інтересу до народознавства. Зараз сімї займаються пошуком інформації “Легенди рідного краю” .                

Отож, щоб родина допомагала у вихованні маленького громадянин треба мати вплив на родину, адже в народі кажуть: з родини йде життя дитини. Тому зробіть збори цікавими й корисними для батьків, пізнавальними та просвітницькими, формуйте традиції проведення батьківських зборів.

Пам'ятайте: позитивний результат проведених зборів є сприятливим підґрунтям майбутніх!

Додатки

До щоденника класного керівника

Батьківські збори повинні просвіщати батьків, а не констатувати помилки й невдачі дітей у навчанні.

Тема зборів має враховувати вікові особливості дітей.

Тема зборів має бути актуальною.

Збори мають носити як теоретичний, так і практичний характер: аналіз ситуацій, тренінги, дискусії тощо.

Збори не повинні обмежуватися обговоренням і осудом особистостей учнів.

Класний керівник повинен не моралізувати, а спілкуватися з батьками, давати їм можливість висловлювати свою думку під час батьківських зборів, а не після них.

Батьківські збори не повинні тривати довго: головним у їхньому змісті є чіткість, лаконічність, системність.

Кожні батьківські збори мають надавати батькам корисну інформацію, яку можна використати для користі дитини (нові гуртки і секції в школі, клуби, дитячі громадські об'єднання й організації, служби).

У ході зборів класному керівникові слід зважати на присутність батьків, з'ясовувати причини відсутності окремих батьків.

Якщо класного керівника заздалегідь повідомлено про відсутність батьків на зборах, йому відразу треба призначити з ними час та дату індивідуальної зустрічі.

Готуючись до батьківських зборів, класному керівникові слід складати їх програму і перелік питань для обговорення. Це допоможе уникнути зайвих питань з боку батьків і заощадить час зборів для висвітлення більш важливих тем.

Поточними питаннями батьківських зборів можуть бути:

· зовнішній вигляд учнів, родинні традиції дотримання санітарно-гігієнічних норм;

· харчування учнів;

· надання матеріальної допомоги учням класу з незаможних родин;

· організація скарбнички класу;

· функціонування гуртків і секцій та відвідування їх учнями;

· ставлення батьків до пропусків уроків учнями з поважної причини чи без неї;

· стан ведення учнями зошитів і щоденників;стан шкільних підручників;

· ставлення батьків до участі дітей у позакласних заходах.

                    

Посилання на презентацію